KLIK na CLIL? Czemu nie!
Jak chcemy się uczyć? Jak chcemy nauczać innych? Nasz zespół nauczycieli języka angielskiego proponuje uczniom naszej szkoły Zintegrowane Nauczanie Przedmiotowo-Językowe, czyli CLIL. Czym jest CLIL? Czymś niezwykle przyjemnym w nauczaniu języka obcego, w tym wypadku będziemy mówić o języku angielskim.
Przyjemność polega na tym, że wprowadzając takie podejście metodyczne, otrzymujemy dwa w jednym, tj. pogłębiamy nasze umiejętności językowe, rozszerzając jednocześnie naszą wiedzę z innych przedmiotów.
Język staje się narzędziem za pośrednictwem którego możemy zaznajomić się z wydarzeniami historycznymi, wejść w świat fauny i flory, poznać sylwetki znanych wynalazców, czy wykonać parę ćwiczeń fizycznych. A wszystko to przy udziale języka obcego. Dlaczego to jest przyjemne? Bo wiedzę, którą zdobywamy w języku ojczystym, przenosimy dalej i, w kontaktach z przyjaciółmi zza granicy, ucząc się, studiując w innym kraju, możemy kiedyś porozmawiać o Wojnie Stuletniej, czy opisać najdłuższe rzeki na Wyspach Brytyjskich, posługując się właśnie językiem angielskim. I to płynnie.
Skąd więc ten skrót CLIL?
Teraz łatwiej będzie zrozumieć:
- C – Content, czyli zawartość lub materiał merytoryczny z innych przedmiotów, o którym chcemy porozmawiać na lekcji, czy wokół którego chcemy zbudować naszą lekcję;
- L – Language, czyli język, nic innego jak nasze narzędzie za pośrednictwem którego wprowadzamy pojęcia, dyskutujemy, bronimy swoich racji;
- I – Integrated, czyli zintegrowany. Jest to sposób umiejętnego połączenia zagadnienia z językiem, aby każdy zrozumiał i wyniósł ważne informacje z lekcji;
- L – Learning, czyli uczenie. Należy tak umiejętnie operować językiem i określonym zagadnieniem tematycznym, aby uczeń, przy nieodzownej pomocy nauczyciela, w sposób zaangażowany przechodził przez poszczególne ćwiczenia lekcyjne, wzbogacając swój rozwój językowy oraz rozbudzając ciekawość do i wiedzę z innych przedmiotów.
Przy CLIL-u pojawia się często pytanie: Kto prowadzi takie lekcje? W zależności od tego, czy mamy do czynienia z jednym z poniższych typów CLILa, lekcje prowadzone są zawsze przez umiejętnie dobranych i przygotowanych dydaktyków.
SOFT CLIL, czyli miękka odmiana CLILa. Takie lekcje prowadzi nauczyciel języka, który dysponuje materiałami dydaktycznymi i jest bardzo dobrze przygotowany metodycznie i merytorycznie. Tutaj wiedza z innych przedmiotów sprowadza się często do podstawowego słownictwa, które jest wykorzystane w ćwiczeniach aktywizujących, wcześniej przemyślanych i umiejętnie dobranych do poziomu uczniów.
MID CLIL, czyli umiarkowana odmiana CLILa. W umiarkowanym CLILu nauczyciel języka współpracuje z nauczycielem przedmiotu. Nauczyciel przedmiotu dostarcza słownictwo, wyrażenia, które potrzebne będą na jego lekcji. Zadaniem językowca jest wcześniejsze przygotowanie uczniów do aktywnego korzystania z tego słownictwa na późniejszej lekcji, np. geografii. Językowiec wprowadza określone słownictwo, sprawdzając wymowę, pisownię, znaczenie, zastosowanie. Tak wyposażony uczeń może przejść przez lekcje geografii w języku angielskim, prowadzoną rzecz jasna przez nauczyciela przedmiotu, którego poziom języka jest co najmniej na B2.
HARD CLIL, czyli twarda odmiana CLILa. W tym wypadku mamy do czynienia z uczeniem dwujęzycznym, w którym to nauczyciel przedmiotu opracowuje swoje lekcje lub też część lekcji w języku obcym i, posługując się określonymi materiałami dydaktycznymi, przeprowadza lekcje w ciągu roku szkolnego.
W naszej szkole skupiamy się teraz na miękkim CLILu, ale są nauczyciele przedmiotu, którzy są otwarci na pracę nad umiarkowanym czy twardym CLILem, idąc w stronę dwujęzyczności. Najważniejsze, aby nauka dawała radość i aby była przyjemna. Temu służy CLIL, który na dobre zagościł w naszej szkole i znajduje coraz większe grono zwolenników. Taka nauka na pewno zaprocentuje w przyszłości, bo CLIL pokazuje, że uczymy się od siebie, odkrywamy nowe pokłady wiedzy i zdolności, rozwijamy się na wielu płaszczyznach. Wiemy też, że im więcej z tych pokładów czerpiemy, tym więcej wiedzy i języka chcemy użyć. Nic nie może nas w tych poszukiwaniach ograniczać. Jeden KLIK na CLIL i wiesz, że tak też chcesz się uczyć!
Zapraszamy do nas!
CLICK on CLIL – aktualności
7. edycja warsztatów metodycznych – 2024
14 grudnia 2024 r. W sobotę 14 grudnia odbyły się w naszej szkole warsztaty metodyczno…
I i III miejsce w konkursie
V Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych 2022/2023 W środę 30 listopada cztery uczennice naszej…
Europejski Dzień Języków
Brawo Ósmoklasiści! I kolejna odsłona Europejskiego Dnia Języków w Szkole Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego. Wiadomo nie…
Obyczaje i zwyczaje w Niemczech
Lekcja języka niemieckiego Dzisiaj dzieci na lekcji języka niemieckiego poszerzały swoją wiedzę na temat obyczajów…
Klasa 3b
Europejski Dzień Języków Warto uczyć się języków obcych – wiedzą to doskonale uczniowie klas młodszych!Europejski…
Klasa 3c
Europejski Dzień Języków Ach co to był za dzień ! Uczniów 3c w dniu Europejskiego…
Klasa 2a
Europejski Dzień Języków W ramach Europejskiego Dnia Języków klasa 2a przeniosła się dzisiaj do Ukrainy….
Europejski Dzień Języków
26 września 2022r. Europejski Dzień Języków to doskonała okazja do zabaw słownych, nauczenia się czegoś…